Grote voorraad
Diverse modellen
  1. Home
  2. Groningers kiezen minder vaak voor duurzame mobiliteit: Platteland blijft achter bij Randstad

Groningers kiezen minder vaak voor duurzame mobiliteit: Platteland blijft achter bij Randstad

Groningen – Terwijl duurzame mobiliteit in de Randstad steeds populairder wordt, blijven automobilisten in de noordelijke provincies vaker vasthouden aan traditionele benzine- en dieselauto’s.

Opladen elektrische auto

Uit onderzoek van Autokan.nl onder 1000 autobezitters blijkt dat 64% van de Randstedelingen kiest voor een duurzaam alternatief, terwijl dat percentage in Friesland, Groningen en Drenthe op 52% ligt. In Gelderland, Overijssel en Flevoland is dat slechts 36%, en in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland 40%.

Autobezit per huishouden in Groningen veel lager dan in de Randstad

In de Randstad bezit 53% van de huishoudens meer dan één auto, tegenover 39% in Friesland, Groningen en Drenthe. Ook in andere regio’s ligt dat lager: 40% in Gelderland, Overijssel en Flevoland en 46% in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Ondanks dit grotere autobezit rijdt men in de Randstad vaker hybride of elektrisch (27%), terwijl dat percentage in Groningen en de andere noordelijke provincies maar 14% is.

Statistiek aantal auto's per huidhouden

Afbeelding: Hoeveel auto’s staan op naam van jouw huishouden?

Statistiek aantal auto's per huidhouden per regio

Afbeelding: Hoeveel auto’s staan op naam van jouw huishouden?


Beschikbaarheid, kosten en afstand naar werk beperken de mogelijkheden in de noordelijke provincies

  • Beschikbaarheid: In de Randstad zijn er meer laadpalen, deelauto’s en andere duurzame vervoersopties, waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker is.
  • Kosten: In Friesland, Groningen en Drenthe rijdt 62% in een auto ouder dan 5 jaar, terwijl dit in de Randstad 41% is. Duurzame alternatieven zijn vaak duurder, en oudere auto’s blijven populair vanwege de lagere aanschafkosten.
  • Brandstofprijzen: Maar liefst 85% van de inwoners in het noorden is bereid om bij een prijsverschil met Nederland over de grens te tanken, tegenover 72% in de Randstad. Dit maakt benzine- en dieselrijden aantrekkelijker.
  • Afstand tot werk: In Groningen, Friesland en Drenthe zijn de gemiddelde woon-werkafstanden groter dan in de Randstad, waardoor elektrisch rijden en deelmobiliteit minder voor de hand liggen (Beaks.nl, 2024).
Statistiek bij welk prijsverschil voor benzine ben je bereid naar de grens te rijden

Afbeelding: Bij welk prijsverschil ben je bereid om naar de grens te rijden?

Leeftijd van auto per regio statistiek

Afbeelding: Hoe oud is jouw auto?


Emissiebeleid: bedreiging of kans?

Opvallend is dat het emissiebeleid in de Randstad een veel grotere rol speelt bij de overstap naar elektrisch rijden. 42% van de Randstedelingen geeft aan dat milieuregels hun keuze voor een elektrische auto beïnvloeden. In het noorden is die urgentie minder voelbaar, waardoor duurzame alternatieven minder snel omarmd worden.

Groeiende interesse in deelmobiliteit, ook in het noorden

Toch groeit ook in Groningen de interesse in deelmobiliteit. Zo stijgt het aantal deelauto’s jaarlijks (CROW, 2023) en neemt de populariteit van aanbieders zoals Greenwheels toe. Daarnaast zet het kabinet in op strenger stikstofbeleid, wat op termijn ook gevolgen zal hebben voor de noordelijke provincies (Nieuwe Oogst, 2025).

Hoewel Groningen en de rest van het noorden nog achterblijven in de transitie naar duurzame mobiliteit, kan dit veranderen met gerichte investeringen. Meer laadpalen, betere OV-verbindingen en betaalbare leaseconstructies kunnen duurzame alternatieven toegankelijker maken. Initiatieven zoals Nij Begun laten zien dat er mogelijkheden zijn om juist Groningers extra te ondersteunen in deze transitie. "Zonder extra stimulansen blijft elektrisch rijden in het noorden vooral een zaak voor in de Randstad ,” aldus Henk Bakker van Autokan.nl.

Over Autokan.nl

Autokan.nl is al jarenlang de partner bij het vinden en financieren van de perfecte financial lease deal. Vanaf het allereerste keuzemoment tot het moment dat de sleutels in de handen van een ondernemer liggen, begeleid Autokan.nl met een deskundig team en vol enthousiasme.

Bronnen:

  • Beaks.nl (2024). Afstand woon-werkverkeer in Nederland.
  • Greenwheels (2024). Groei van deelmobiliteit in Nederland.
  • CROW (2023). Aantal deelauto’s in Nederland stijgt.
  • Nieuwe Oogst (2025). Kabinet zet in op reductie van stikstofbeleid.
  • De Correspondent (2023). Bestaat de kloof tussen platteland en Randstad écht?

Contactgegevens

Henk Bakker
Head of Marketing
Henk@autokan.nl

Groningers kiezen minder voor duurzame mobiliteit - Autokan | Autokan