Groningen - Het Eredivisieseizoen 2024/2025 is ten einde en FC Groningen, dat sinds een jaar weer actief is in de Eredivisie, eindigde als dertiende. De ploeg miste op slechts vijf punten na de play-offs voor Europees voetbal. Terwijl de club stapsgewijs bouwt aan een sterke toekomst, kijkt ook Autokan vooruit met ambitie en vertrouwen. Vanaf komend seizoen staat het Groningse FinTech-bedrijf met trots op het groen-witte shirt van de Trots van het Noorden.
De aankondiging van het hoofdsponsorschap, op donderdag 17 april, was een mijlpaal voor oprichters Robert Geerts en Niek Tieben. Hun bedrijf Autokan, dat al jaren een gestage groei doormaakt, zal de komende twee seizoenen prominent zichtbaar zijn op het shirt van FC Groningen. Een mooi symbool voor twee ondernemers die, net als de club, bouwen aan iets groots vanuit hun Groningse roots.
“We zijn enorm positief verrast door de brede media-aandacht die we rondom onze sponsoring hebben gekregen,” vertelt Geerts. “Het laat zien dat FC Groningen echt leeft in de regio en dat deze samenwerking mensen raakt." We merken dat er veel enthousiasme is, zowel binnen het bedrijfsleven als onder supporters. Dat versterkt onze motivatie om er samen met de club iets moois van te maken.”
Tieben bracht zijn jeugd door in Musselkanaal; Geerts keerde op zijn zestiende terug uit Zuid-Duitsland naar het Groningse land. De twee leerden elkaar kennen op school én op het voetbalveld. Nu, jaren later, runnen ze samen een snelgroeiende onderneming en delen ze nog steeds het veld – in het derde elftal van hun oude club. Robert als rechtsbuiten, Niek als spelmaker op 10.
“Voetbal is altijd belangrijk voor ons geweest, net als ons bedrijf Autokan,” zegt Geerts. “Dat dit nu samenkomt bij FC Groningen is geweldig. Als nuchtere Groningers voelen wij ons thuis bij een club die dichtbij de mensen staat.”
In 2015 begonnen ze Autokan vanuit een klein pand in Ter Apel. Inmiddels werken er meer dan 35 mensen voor het bedrijf, dat sinds 2024 is gevestigd in hartje Groningen. De eerste sponsoring was in 2018, bij VV Musselkanaal. “Toen waren we al trots, maar FC Groningen is natuurlijk een ander niveau,” lacht Tieben. “En toch voelt het goed. De club is toegankelijk, ondernemend en geworteld in de regio. Dat past precies bij ons.”
Waar Geerts als jongen opkeek naar Bayern München en Arjen Robben, zat Tieben steevast op de tribune in het Oosterpark of de Euroborg. Nu mogen ze hun bedrijfsnaam koppelen aan diezelfde club. “We zien dit als een kans om verder te groeien, in Noord-Nederland én landelijk,” zegt Tieben. “Maar het is ook iets persoonlijks." "We herkennen ons in de club én in de mensen op de tribune.”
Veel supporters zijn zzp’er, of dromen ervan te gaan ondernemen. “En die mensen helpen we graag verder,” zegt Geerts. “Dat is wat ons drijft. " Met FC Groningen als partner gaan we dat nog zichtbaarder doen.”
Hoewel de samenwerking officieel pas in het seizoen 2025/2026 start, leeft de trots nu al bij het team van Autokan. “In april hebben we echt gemerkt dat het sponsorschap leeft,” zegt Geerts. “De media-aandacht en het enthousiasme vanuit supporters en ondernemers bevestigen dat dit meer is dan alleen een zakelijke samenwerking. We hebben het gevoel dat we echt ergens aan gaan bouwen. FC Groningen wil vooruit, en wij ook. Dit is pas het begin.”
Autokan treedt vanaf seizoen 2025/2026 aan als hoofdsponsor van FC Groningen. Voor interviewverzoeken of aanvullende informatie over deze samenwerking of over de ondernemers achter Autokan:
Contactpersoon pers:
Henk Bakker
Head of Marketing - Autokan
Henk@autokan.nl
Bel 085 - 27 32 312
Stel je vraag via Whatsapp
Werken bij Autokan
Stuur ons een mail info@autokan.nl