Verkeershinder door versleten viaducten – Dit moet je weten!

In 2025 kunnen weggebruikers in Nederland te maken krijgen met extra verkeershinder door versnelde slijtage van tientallen viaducten. Rijkswaterstaat heeft geconstateerd dat een specifieke tand-nokconstructie sneller slijt dan verwacht, wat leidt tot maatregelen zoals snelheidsbeperkingen, het weren van zwaar vrachtverkeer en tijdelijke draagconstructies.

Waarom zijn deze maatregelen nodig?

Uit recente inspecties blijkt dat deze viaducten lijden onder corrosieschade aan de wapening in het beton. Dit is een probleem dat niet direct zichtbaar was tijdens reguliere inspecties. Pas na een landelijke quickscan in 2022, waarbij circa 100 bruggen en viaducten onder de loep werden genomen, werd duidelijk dat verder onderzoek en ingrepen nodig waren.

Op sommige locaties is de slijtage zo vergevorderd dat zwaar vrachtverkeer (boven 45 ton) niet langer over bepaalde viaducten mag rijden. Dit verbod wordt actief gecommuniceerd naar transportbedrijven en is zichtbaar op bebording langs de wegen.

Wegwerkzaamheden op de A1 en meer!

Rijkswaterstaat heeft inmiddels maatregelen genomen/aangekondigd op de volgende locaties:

  • A1 – Twee bruggen over de Naardertrekvaart (Naarden)
  • A1 – Viaduct De Tol (Stroe)
  • A4/A12 – 8 viaducten in het complex Prins Clausplein (Den Haag)
  • A6 – Viaduct Kamperhoekweg (Swifterbant)
  • A12 – 4 viaducten bij Knooppunt Velperbroek (Arnhem)
  • A15 – Viaduct Tielsestraat (Valburg)

Oud viaduct

Hoe veilig zijn de viaducten nu eigenlijk?

Rijkswaterstaat benadrukt dat de veiligheid van weggebruikers niet in gevaar is. Om risico’s te beperken, worden er wel extra inspecties uitgevoerd en tijdelijke ondersteuningsconstructies geplaatst, maar je hoeft je dus geen zorgen te maken over instortingsgevaar.

Bij knooppunt Velperbroek wordt bijvoorbeeld in april 2025 een ondersteuningsconstructie geplaatst om de viaducten te ontlasten. Rijkswaterstaat onderzoekt of dit kan leiden tot een opheffing van de gewichtsbeperking voor vrachtverkeer.

Zwaar vrachtverkeer (boven 45 ton) wordt op sommige locaties omgeleid, wat kan zorgen voor extra drukte op alternatieve routes. Verkeer moet rekening houden met snelheidsbeperkingen en extra reistijd op de betreffende trajecten. Navigatie-apps zoals Google Maps kunnen helpen om files en omleidingen in real-time te vermijden. Ben je op zoek naar een zuinige of comfortabele leaseauto voor lange afstanden? Bekijk onze leasevoorraad.

Wat gebeurt er op de lange termijn?

Rijkswaterstaat heeft een uitgebreid inspectie- en onderhoudsprogramma waarbij elke brug of viaduct eens in de zes jaar grondig wordt gecontroleerd. Toch blijkt uit deze situatie dat niet alle constructieproblemen direct zichtbaar zijn. Daarom worden nu extra onderzoeken uitgevoerd naar andere viaducten met vergelijkbare ontwerpen.

De komende jaren worden honderden bruggen en viaducten aangepakt binnen het programma 'Vernieuwing Rijkswaterstaat-netwerken'. Dit betekent dat sommige knelpunten structureel worden opgelost, maar dat tijdelijke maatregelen zoals gewichtsbeperkingen en snelheidsverlagingen voorlopig helaas nodig blijven.

Files vermijden - Blijf op de hoogte en plan slim!

Wil je files en extra reistijd vermijden? Check altijd je navigatie voordat je op pad gaat en houd rekening met mogelijke omleidingen. De maatregelen kunnen per locatie verschillen, dus blijf op de hoogte via de updates van Rijkswaterstaat. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Wist je dat je met financial lease via Autokan ook nooit voor verrassingen komt te staan? Met financial lease profiteer je van vaste en duidelijke maandelijkse kosten, waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Bereken jouw maandbedrag eenvoudig met onze leasecalculator. Of vraag direct een offerte aan!