Grote voorraad
Bijna alle modellen beschikbaar
Grote voorraad
Diverse modellen
  • Zoeken
  1. Home
  2. Rest-BPM bij verkoop, wat is dat?

Rest BPM bij verkoop, wat is dat?

Rest-BPM is het deel van de oorspronkelijke betaalde BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) dat nog van toepassing is op een voertuig wanneer dat bijvoorbeeld wordt verkocht, geïmporteerd of geëxporteerd. Je kunt dit restbedrag gebruiken om de waarde van een voertuig beter in te schatten, of om te bepalen wat er nog betaald of eventueel teruggevraagd kan worden. 

Bij zakelijke aanschaf via financial lease speelt rest-BPM een rol in de financiering, vooral bij jong gebruikte of geïmporteerde auto's. Voor ondernemers met een bestelauto waarvoor vrijstelling van BPM is verleend, geldt: als je binnen 5 jaar niet meer voldoet aan de voorwaarden (zoals zakelijk gebruik), kan de Belastingdienst de rest-BPM alsnog terugvorderen. Na die 5 jaar vervalt deze verplichting en is de BPM definitief kwijtgescholden. 

Rest-BPM bij verkoop van een gebruikte auto

Bij verkoop van een gebruikte auto is het belangrijk om te weten hoeveel BPM er nog op het voertuig rust. Dit is vooral van belang voor de koper, omdat het invloed heeft op de totale waarde van de auto, zeker als er sprake is van import. De btw over de verkoopprijs wordt wél berekend, maar niet over de resterende BPM. Koop je een auto bij een autobedrijf dat de margeregeling toepast, dan zit de rest-BPM vaak al verrekend in de totaalprijs. 

De koper is in principe verantwoordelijk voor de betaling van eventueel resterende BPM, tenzij de auto onder een regeling valt waarbij dat niet meer van toepassing is. In de praktijk merk je hier als consument weinig van, omdat dealers de administratie en verrekening vaak al in hun verkoopprijs verwerken. 

Rest-BPM bij import en export 

Bij het importeren van een voertuig uit het buitenland is rest-BPM direct van belang. Je betaalt dan BPM over de waardevermindering van de auto ten opzichte van een nieuwe auto. Je mag hiervoor zelf een afschrijvingsmethode kiezen, zoals de forfaitaire tabel van de Belastingdienst, een koerslijst of een onafhankelijke taxatie. Vooral bij de schadeauto's of auto's met een afwijkende marktwaarde kan een taxatie voordeliger uitpakken. De methode die je kiest moet volledig worden toegepast en kan niet tussentijds worden gewijzigd. 

Bij export van een voertuig naar een ander EU- of EER-land is het juist mogelijk om een deel van de betaalde BPM terug te krijgen. Dit geldt alleen als de auto daadwerkelijk wordt uitgeschreven vanuit het Nederlandse kentekenregister via de RDW en wordt ingeschreven in het buitenland. De auto mag geen ernstige schade hebben en je moet kunnen aantonen dat het voertuig structureel buiten Nederland in gebruik wordt genomen. 

Hoe weet je wat de rest-BPM is?

Je kunt de rest-BPM op verschillende manieren berekenen of opvragen. De meest gebruikte methodes zijn:

  • De forfaitaire afschrijvingstabel van de Belastingdienst (leeftijdsafhankelijk)
  • Een koerslijst van erkende partijen (zoals ANWB of Autotelex) 
  • Een taxatierapport, bijvoorbeeld bij schade of bijzondere afschrijving 

Voor snelle berekeningen kun je gebruikmaken van online tools zoals die van VWE of BPMportaal. Deze geven op basis van kenteken, bouwjaar en kilometerstand een indicatie van de rest-BPM. Bij export zijn er aparte BPM-calculators waarmee je eenvoudig kunt inschatten of een teruggave haalbaar is. 

Samenvatting: wanneer is rest-BPM relevant?


Situatie

Is rest-BPM van toepassing?

Verkoop van gebruikte auto

✅ Ja

Import van voertuig

✅ Ja

Export van voertuig

✅ Ja, mogelijk terug te vragen

Bestelauto met ondernemerstvrijstelling < 5 jaar oud

✅ Ja

Particulier gebruik zonder vrijstellingen

❌ Meestal niet relevant


Terug naar overzicht
Bereken je leasedeal
Maandbedrag€ 371,84 P/M
Gratis offerte aanvragen
Geheel vrijblijvend, geen verplichtingen
Leasen zonder jaarcijfers
Rij morgen al in jouw nieuwe auto